tisdag 4 september 2012

MR visade diskbråck. /Marco

Sjukgymnasten och läkaren visade sig ha rätt. Har diskbråck som påverkar nervroten vid L5 kotan. Känns skönt att få reda på vad det varit som orsakat värken och nu kan jag ta kontakt med sjukgymnasten igen som kan hjälpa mig att försöka bli bra. 80% av dom som har diskbråck får en positiv utgång. Diskbråcket verkade dessutom vara någorlunda lindrigt enligt MR diagnosen. Känns även bra att det var något som var fel med tanke på att jag påtalat att jag haft ont på jobbet. Hade varit pinsamt om det visat sig att jag var helt frisk då jag sagt nej när det gäller att lyfta tyngre kartonger med datorer i osv. Plus att jag gått hem lite tidigare vissa dagar då jag haft riktigt ont och blivit sjukt trött!

Träningen kommer gå väldigt lugnt till ett tag framöver. När jag får kontakt med sjukgymnasten så får han ge mig råd och tips. Det jag är mest nyfiken på är när jag får börja cykla "på riktigt" igen. Att cykla i skogen på hösten är så sjukt najs och jag hoppas verkligen att jag kan göra det. Behöver inte va full fart framåt utan mest för att få komma ut och ha lite roligt. MTB är väl inte det bästa att börja med men jag får väl hålla mig till grusvägar/fina stigar och inte ge mig in på dom värsta rotmattorna/stenpartierna.

Tyvärr verkar sjukgymnasten som jag gick till i första skedet va populär och jag fick inte tid förrän den 25:e för ett nytt besök. Tiden fram till dess får jag klara mig själv. Funderar även på att köpa hans bok som han skrivit om ryggbesvär. Den har fått bra kritik och eftersom att jag kan en del om träning osv så borde jag klara mig hyfsat genom att läsa och studera i den. Ryggvärksexperterna ljuger.

Målet inför nästa år är iaf fortfarande att köra elit och att bli några kilo lättare lite snabbare och lite starkare.

Det jag kommer lägga fokus på nu i första hand är att få upp rörligheten i vissa muskler som jag tror skulle behöva lite extra omtanke! Hade ändå tänkt ta en månads ledigt från träningen men nu kanske det blir lite längre men jag hoppas på att detta leder till något gott! Har haft problem med min rygg ganska länge och lite rörligare kropp kanske vore bra att "skaffa"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar