måndag 15 augusti 2011

Veteran H30/H35!? /Marco

Björkvik


Senast jag var och tävlade så hörde jag någon ifrågasätta varför det finns veteran H30. Antar att personen tycker att Senior är det man ska köra när man är så pass ”ung” och är under 40 år. Jag tycker det är riktigt bra att det finns. Jag började cykla väldigt sent. Var 34 år när jag köpte min första landsvägscykel. Att direkt hoppa in och köra Senior kändes lite sådär. Att köra H30 och H35 kändes bättre. Mindre klungor och inte riktigt lika tufft (eller?).

Nu så kan jag säkert hävda mig ganska ok i Senior men iom att det här är första året jag tävlar så har jag valt att köra veteran istället. Har kört seniortävlingar och ska jag vara ärlig så är det inte mycket tuffare än H30/H35 utan veteran håller faktiskt riktigt bra klass. Iaf i dom tävlingar jag hittills kört. Synd bara att dom får för sig att blanda oss H30 med Juniorerna i Svealandsmästerskapen. Att blanda klasser blir aldrig riktigt bra. Hetlevrade juniorer med lite lugnare gubbar känns sådär!

Hade inte H30/H35 funnits så hade jag nog aldrig börjat tävla men nästa år så kommer jag nog synas på fler seniorlopp. Ser faktiskt fram emot att bli 40 år då det verkar va den roligaste klassen att tävla i. Den håller riktigt hög klass! När jag fyller 40 så får jag även 4 dagar mer semester... =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar