onsdag 18 maj 2011

Debut på tempolopp... /Eric

Då har jag kört mitt första tempolopp, SMACK tempo i Bro

Åkte direkt ut till Bro efter jobbet och kom dit rätt tidigt, så jag hann med ett varv på tempobanan innan tävlingen. Vilket kändes tryggt då jag inte cyklat på en tempocykel innan. Har nämligen lånat en gammal tempohoj. En riktig tung sak, men ett bra styre och den känns stabil. Aningen stor ram för min del och vanliga växlar, vilket gör att jag måste släppa tempoställningen för att skifta växel.

När anmälan öppnade visade det sig att de inte skulle köra den sträckan som de brukar, utan en annan väg. Så min rekning av banan innan hade ingen betydelse.

När starten gick så accelererade jag ganska långsamt, har inte riktigt koll på vad som är bäst för mig så jag gick ut ganska lugnt, vilket även visade sig när jag blev omkörd redan efter 2-3km. Lyckades ändå hålla en jämn fart med bra tryck och höll avståndet framåt en bit innan nästa lilla motlut kom. Då passerade ytterligare en cyklist.

Innan vändningen fick iaf jag själv köra förbi en annan tävlande som startat innan. Efter vändningen började det gå lite segare och vid en lite längre uppförsbacke tappade jag rejält med fart och det gick segt. Kom aldrig upp i fart igen efter det och tappade nog en hel del där. Jag slapp iaf att bli passerad av ytterligare cyklister.

Kul test dock och det jag är mest nöjd med är hur min pulskurva ser ut. Nu gäller det bara att bli lite bättre. :-)



1,8 mil
37,5 km/h
79 höjdmeter
94% snittpuls

/Eric

1 kommentar: