måndag 16 maj 2011

Roslagsvåren, en blöt och kall historia.. /Eric

I går körde jag Roslagsvåren. Har kört loppet sedan 2009 alltså varje gång sedan jag började cykla, så det känns som en bra värdemätare på om jag lyckats bli en bättre cyklist eller inte. Gav mig hemifrån tidigt för att slippa stå i kö för efteranmälan, plus att jag gärna ville ha en plats då loppet nästan var fullbokat i förväg. Fick då dessutom gott om tid att softa och ladda i bilen innan start.


Första biten bestämde jag mig för att ligga högt upp i klungan (den så kallade +40 gruppen), lyckades riktigt bra med det och låg aldrig längre ner än 10-15:e hjul första 4-5 milen. Fick däremot ta några förningar vilket jag hade planerat att ta först efter 6-7 mil när jag mer visste hur dagsformen var. Kändes dock riktigt bra de första 10 milen. Lätt att hålla position, lätt att hänga med i alla fartökningar, även i backar. Pulsen var låg och jag hade inga problem att prata, kände heller inget i benen så jag trodde då att jag skulle kunna ta ett större ansvar i klungan mot slutet av loppet. Tidigare år har jag alltid fått kramp efter 10mil så jag ville inte chansa och köra för hårt inledningsvis.


När vi passerat Riala och svängde höger in på en liten slingrig väg så klev Östersunds elitlag (som av någon anledning valt att ställa upp i detta motionslopp) upp och tog några rejäla förningar. Jag låg då på runt 30:e plats i klungan och snacka om att det gick fort. Kurviga vägar, halt i regnet och dessutom massa hålor och tjälskott i vägen gjorde det riktigt riskfyllt. Jag hade direkt en lucka att täppa och så blev det flertalet gånger, tempot lugnades heller aldrig ner på de vägarna så där gick jag på rött lång väg. Tappade säkert 50 meter på klungan vid ett tillfälle, men lyckades gneta mig tillbaka i ett kurvigt parti. Plötsligt i samma veva som jag får en lucka upp frihjular mitt bakhjul, kändes som kedjan hoppade, ingen aning vad som hände, men troligtvis är det dåligt fett i mina billiga kolfiberhjul. Då släppte jag iaf klungan för gott och fick spendera ca 15km ensam innan en grupp om 6-7 cyklister kom i kapp. 


Sista 25km blev väldigt behagliga i skönt tempo med jämn fart. Mest för att ta oss i mål. Bakhjulet frihjulade en gång till, kändes verkligen konstigt. Får nog inte köra med dom hjulen när det är kallt och regnar, vilket jag troligtvis ändå inte kommer att göra givet den obefintliga bromsförmågan med kolfiberhjul i regn.


Kom i mål på 34:e plats omkring 6 minuter efter huvudklungan, så rätt bra att inte tappa mer än så givet ensamcyklande och sen rätt lugnt tempo i gruppen.

8-9 grader, konstant regn var ingen höjdare direkt. Samt att min vindväst gick sönder innan start så jag fick köra i vanlig cykeltröja... blev lite kallt och blött.... Att köra kolfiber denna dag var heller inte så smart, kunde inte gå på speciellt bra inför kurvor då jag inte hade några bromsar..

Kul som tusan ändå!



Tyvärr inga bilder så det får bli ett tråkigt textinlägg. :-)

1 kommentar:

  1. Välskrivet och kul att läsa från en snabbklunga. Bra jobbat där!

    För oss gick det inte riktigt lika bra. Tokvurpa med ca 2,5 mil kvar och flera cyklister som skadade sig allvarligt :/

    Får hoppas på bättre vägar nästa gång :) Vädret lär inte ändra på sig ;)

    SvaraRadera