måndag 18 april 2011

Östgötaloppet. Tuffa inledande mil. /Marco

 Det gick ganska dåligt men jag är ändå nöjd! 2:04 blev tiden!


Stor näsa stort plåster! Check!

Min första riktiga cykeltävling. Östgötaloppet Senior. Hamnade i princip längst bak i klungan i starten. Och vilken klunga! Största klunga jag någonsin sett live och då givetvis själv befunnit mig i. Var för mig helt omöjligt att ge mig på att börja avancera, har för lite erfarenhet bla... Var nog lika bra det då jag inte ville vurpa eller ställa till med nått i klungan. Tappade faktiskt tom gnistan för att ens försöka ge allt jag har! En kille vurpade även ganska tidigt i loppet och efter det så blev jag ännu försiktigare. Dock en riktigt bra erfarenhet att köra i så stor klunga.

Jag hängde med tätt bakom klungan i drygt 3 mil, vi var några som gjorde ett tappert försök att hänga på trots att dom första milen sugit musten ur oss helt. Vi gav upp och sedan fick det bli söndagscykling in i mål. Hamnade med ett gäng cyklister (tror vi var 5 styck) som iaf hängde i och försökte ta sig i mål utan att bli varvade på varvningsbanan. Vi körde på i ett lagom tempo men tror nog att minst ett par av oss i den gruppen hade kunnat köra på ganska mycket hårdare. Fast det var ju uppgivet i gruppen då vi var rejält avhängda sedan långt tillbaka.

Det var riktigt galet i början av loppet. Det blev rejäla inbromsningar pga fartstolpar och möte med bilar och motorcyklar. Kändes riktigt farligt och när man låg så långt bak i klungan så var det sjukt jobbigt att hänga med. Hade nog tänkt att hänga med klungan en längre bit än vad det nu blev. Fast jag hade roligt och det är ju lite av målet med att cykla och tävla. Det är ganska skön stämning måste jag säga.

Hade helt nya hjul på loppet också och dom var jag ju bara tvungen att testa att spurta med på slutet. Kändes grymma så nu är det bara att träna hårdare! Måste börja träna mer i grupp. Att träna ensam är ok men man blir inte riktigt snabb av det! Tävlingsträningar och kränkpass är nog det som är bäst att köra för att lära sig hänga med på tävlingarna!


Nästa lopp ska jag bestämma mig innan för vilka hjul jag ska köra med. Slippa mek och onödigt stressmoment. Köpte dessutom ett par skumma ventilförlängare som Eric´s pump inte riktigt klarade av att pumpa. Så fick köra på luften som fanns i...och det räckte ju bra! (trodde styret var en glass för en sekund).


Vart är nummerlapparna? (vi hittade dom alldeles för sent så någon vettig uppvärmning hanns inte med).


Uppvärmning för dom snabba.



Grönt är skönt.
Storlek och färg = tjejcykel. Ägaren var någon snubbe i Cykelcitys ena team.



2 kommentarer:

  1. Till och med ägare av CykelCity Gbg, till råga på allt....

    SvaraRadera
  2. Cykeln var ju helt klart snygg =)

    SvaraRadera