torsdag 16 juni 2011

SMACK Markim Linje /Marco



Körde ett lopp igår i SMACKserien. Många bra cyklister var (iaf i mina ögon sett) med så jag är jättenöjd över att ha kommit på 3:e plats. Är ju ny på detta och har mycket att lära. SMACK står säkert inte så högt i kurs för många men för mig som nybörjare så var det riktigt roligt att komma på en bra placering. Roligast var att testa på att gå på attack osv. Inte vågat det innan men nu var det liksom dags!

Det var ett lopp där jag försökte vara mer aktiv och försöka våga testa mina gränser lite mer, SMACKserien är ju en typ av träningsträning och då ska man passa på och testa lite. Var med i 2 utbrytningar. Den ena gick jag ikapp från klungan och gick upp och körde lite belgisk kedja med 3 andra cyklister men vi hämtades upp ganska snart då 2 cyklister inte var tillräckligt starka och inte orkade hålla tempo (detta tror jag var i början på 2:a varvet). Sedan var jag lite mer aktiv än vanligt och drog lite hårdare än jag gjort innan för att testa och se om jag klarar av det, redan 15 minuter in i loppet var jag med i en rejäl fartökning och drog lite väl länge. Ibland när man hamnar längst fram i stora klungan så är det typ omöjligt att få någon annan att kliva fram och dra. Iaf om det varit ett utbrytningsförsök som misslyckats och man råkar ligga först när klungan kommer ikapp. Jag har märkt att jag har sjukt dålig koll bakåt och inte alltid märker när klungan är ikapp, märker det först när nästa man som borde komma upp och dra inte dyker upp =)

På sista varvet hade jag en fundering om att gå loss när det var c:a 5km kvar. Låg i klungan ett tag och vilade mig lite och när det var 1 mil kvar så gick jag upp och la in en liten attack i ett motlut. Fick en liten lucka med en kille mellan mig och klungan. Det blev en lite tidigare attack än tänkt och jag hade räknat med att få med mig någon. Låg och körde ensam i 5-6km men när jag kom in i motvinden så bestämde jag mig för att vänta in SMACK-killen bakom som hade ryckt från klungan även han och närmat sig mig och få lite assistans. Ytterligare 2 cyklister anslöt och vi körde kedja och senare anslöt även en till kille och hjälpte till. Vi lyckades hålla oss framför klungan och det blev en kort spurt på slutet. Shit vad snabbt den mållinjen dök upp. Jag var ganska mör efter min körning så är nöjd med 3:e plats.

Kändes bra under loppet och Eric och några till från Vallentuna var med och tyglade klungan när jag låg i utbrytningen på slutet. Sånt tackar man för. Roligt med samarbete =)

Otroligt roligt att se pulskurvan efter ett lopp. Det syns verkligen på den hur mycket lättare det är att ligga i klungan jämfört med att ligga framme och dra eller vara aktiv i en utbrytning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar