torsdag 14 april 2011

Årets första tävling - SMACK GP Rosersberg

Igår körde jag årets första tävling, SMACK GP Rosersberg. Gav mig iväg ensam hemifrån vid 17.30 och rullade upp till Rosersberg. Då kände jag mig inte alls sugen på att tävla, +5 grader och rått, blåsigt och kallt. Svårt att motivera sig då. Väl på plats såg jag att banan som sådan var ganska så enkel, 2km med öppna och breda vägar. Den enda svårigheten var motlut och en liten knäppa precis vid målgång. Insåg väl att upploppet inte direkt passar mig, var lite för brant motlut i slutet för min smak.

Det flöt på bra i klungan utan några större missöden första varvet. På varv två gick killen framför mig aningen tight i kurvan direkt efter mål och gled omkull på gruset. Som tur är så klarade jag mig undan och smet förbi precis utanför honom.

Mitt mål var att sitta med klungan och invänta spurt. Tidigt gick dessutom Erik Kullgren från VCT iväg tillsammans med 2 från Hovet. VCT höll sig därmed lugna i huvudklungan. In på varv 5 eller 6 började jag bli lite otålig och gick upp och drog på den långa raksträckan och fick direkt en liten lucka, men tog det sen lugnt uppför o så var alla ikapp och de flesta förbi. :-)

När det sedan började närma sig spurten så tog jag bra position på omkring 6:e plats i klungan, kom in på upploppet med bra fart då killen framför vinglar till rejält och jag får slå på bromsarna. Inte helt lyckat att tappa minst 10km/h och ta om mitt i backen. Där flög det om minst 10 man istället för att jag som planerat att köra om några stycken och kanske kunna ta klungspurten och en 4:e plats. Blev en 19:e plats till slut då jag gav upp spurtandet efter inbromsningen.

En kul tävling, bra fart stundvis men det blev aldrig någon rejäl körning i ett helt varv utan bara stötvis. Sådana stötar har jag inga som helst problem med, däremot så kunde jag nog fått svårt om det hade blivit hårdkörning i 1-2 varv.

Nu blir det vila fram till Östgötaloppet, kommer bara köra ett lugnt rullpass på lördag.

 Klungan under loppet.. jag ligger väl inbäddad någonstans...

Målgången, jag närmast med nummer 18.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar