onsdag 28 mars 2012

SMACK - premiär tempolopp 2012. /Eric

Kände mig mycket tveksam till start i dagens tempolopp, det utlovades regn, 6 grader och 6m/s motvind. Loppet var ändå kort och jag kände ett stort behöv av att komma igång med att testa tävla i Tempo. Jag provade en gång med en lånad cykel i somras, men nu var det premiär med den cykel jag köpte i höstas.

Det regnade som sagt vid start, drog mig för att värma upp men gav mig iväg lagom för att hinna en vända på själva banan. Tempoloppet var kort, ca 10km, med lite motlut och en vändning efter 5km.

Jag gick ut tidigt och det strulade lite inledningsvis med att få i ena clipsen, jag fick dra upp hastigheten till 30km/h innan jag fick i skon i pedalen. Sedan dröjde det ytterligare ett par minuter innan farten var uppe och att jag började känna en viss känsla i trampandet. Pulsen gick snabbt upp i 93-94% och det var lite tungt att andas i den fuktiga kalla luften. Men överlag kändes det bra och benen var pigga.

Lite halvsvårt att se i regnet, men jag hade koll på hur långt jag cyklat så vändningen blev ganska väl planerad, även om jag sänkte farten för mycket och det var segt att komma igång igen. På vägen tillbaka gick det bättre, bättre tryck och jämnare fart överlag, i sista motlutet tappade jag igen lite väl mycket fart men fick upp den rejält till sista km.

Jag fick köra om 3st och körde ifrån den bakom, sådant sporrar såklart alltid, jag höll jämna steg med personen framför mig och jag gissar att vi fick ungefär samma tid då man såg rätt långt vid målgång.

Min GPS visade på ca 15min 40sek, snitt på drygt 38. Av någon anledning sa de efter tävlingen att jag hade 16.39, verkar smugit sig in 1 minut extra där. Inte så viktigt, det viktiga med dagen var bra träning, och det blev det.

Bilden visar en av konkurrenterna på väg till start ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar