torsdag 7 juli 2011

SMACK linje i Skokloster. /Eric

Igår körde jag o Marco SMACK-linje i Skokloster. Både jag och Marco hade möjlighet att sluta jobbet lite tidigare så jag hämtade upp honom redan vid 15.30 för att ha gott om tid på oss. När vi väl var framme vid Skokloster hade tid för både en fika och rundvandring vid slottet. Vi valde båda att ladda med varsin våffla.

Under själva loppet så uppfyllde jag min plan, vilket var att hela tiden ligga högt i klungan, speciellt inför den långa backen i slutet av varvet. Lyckades bra och körde kontrollerat hela loppet. Hade dock krampkänningar i vaderna redan efter första varvet, men kunde kontrollera det. Jag hade egentligen aldrig någon svacka i loppet utan kunde med enkelhet hålla en vettig position.

Inför sista varvet var målet att ligga topp 20-30 efter backen, lyckades att vara runt en 15:e plats uppför backen och förvånad över att jag kom upp så lätt och passerade flera stycken. Backträningen kanske har gjort en del.

Avslutningen är tuff, en backe ca 5km före mål och sen motlut nästan hela vägen fram till en skarp böj. Det gick rätt fort hela vägen men tight om placeringarna. Gav mig ut till vänster 300m före den skarpa böjen och fick kämpa en hel del och ta vind hela vägen, men lyckades iom det komma ut rätt bra efter böjen på ca 10-12:e plats. Dock missade jag helt fartguppet ca 400m före mål och flög med cykeln en bit o landade snett. Tappade några meter på framförvarande som jag inte lyckades täppa till. Dessutom rejält sega ben efter den tuffa avslutningen på varvet innebar att spurten togs sittande och jag rullade in på en 8:e plats, av 75 startande.

En stark Marco gav sig iväg på attack när det återstod ca 4km, något för tidigt att attackera då det går svagt uppför nästan hela vägen därifrån. Men kul att se attackförsöket, nästa gång håller det.

I övrigt imponerad av Daniel Osterman som har en förmåga att "smyga fram" när det gäller och som det ser ut med enkelhet ta sig fram vid spurten. Han blev bästa VCT:are idag med en 2:a plats. Segrade gjorde en kille från Tierp som av bilden att döma var rätt överlägsen i spurten.

Kul att SMACK-loppen lockar så mycket folk.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar